Kas rinnapiima on võimalik uuesti tekitada?

Viimati kirjutasin ma pea kaks nädalat tagasi. Ma pole lihtsalt kuidagi suutnud end kirjutamise lainele viia 😦

Mõne arvates olen ma ehk juba liiga palju sellest rinnapiimast jahunud, aga minu jaoks on see hetkel lihtsalt igapäevane elu, milles me elame. Praegune postitus tuleb ainult ja ainult rinnapiimast, seega – kellele see teema vastumeelt on, ei pea edasi lugema 😉

Jah, minu piimapumpamise teekond sai vahepeal otsa… Siis, kui see emotsionaalne aeg mul oli, ei saanud ma pumbates enam midagi kätte, seega paar järgmist päeva ei pumbanud ma üldse. Kui rinnad oleks piima tootnud, siis oleks nad üsna pea andnud märku piimapaisu näol, aga ei midagi – ka neil paaril päeval, mil ma ei pumbanud, ei olnud märkigi mingist lekkivast või paisu tekitavast piimast.

Ma liitusin juba Miat oodates Facebookis grupiga, mis ühendab emasid, kes pumpavad oma beebidele kogu vajaliku piima välja ja toidavad seda pudelist (Exclusively Pumping Mamas). Ükskõik, mis asjaoludel. Enamus emasid, kes selles grupis on, elavad USA-s, sest seal peavad naised 2-3 kuud pärast sünnitust tööle tagasi minema, kui nad just koduseks ja teiste ülalpeetavaks ei plaani jääda. Paljud nendest emadest pumpavad järjepidevalt nii kodus kui tööl, et rinnad ei lõpetaks piima tootmist. Õnneks on meil siin Eestis hoopis teistsugune olustik, mistõttu puutuvad rinnapiima väljapumpamisega kokku suhteliselt vähesed, enamasti need, kellel on selleks meditsiiniline vajadus.

Kuna ma enda rinnapiima lõppedes sealt grupist kohe ära ei tulnud, siis aeg-ajalt jõudsid minuni ikka need rinnapiima ja pumpamise teemad. Ühel päeval oli minu ees artikkel sellest, kuidas naised, kes adopteerivad beebi ja pole ise kunagi sünnitanud, on võimelised rinnapiima tekitama. See oli väga põhjalik uurimustöö koos viidetega ja üsna täpsete juhistega, kuidas tuleb toimida, et rinnapiim tekiks peaaegu tühja koha pealt. Mulle sai selgeks, et tegelikult olin ma ise veel üsna heal positsioonil, et uuesti rinnapiima tekitada, võrreldes näiteks nendega, kes pole seda mitte kunagi teinud.

Ma ei teadnud, kas minul õnnestub uuesti rinnapiima tekitada, aga ma täitsa huvi pärast tahtsin teada, milleks mu keha võimeline on. Kui proovisin uuesti pumbata, siis esimesel korral sain kokku 10 milliliitrit – see on umbes üks teelusikatäis kummastki rinnast.

Ma ei teinud seda otsust kohe, vaid see küpses mu peas ja mu hinges tasapisi, et tegelikult ma tahaksin oma beebile rinnapiima näol ka edaspidi pakkuda parimat kaitset (ja parimat maitset, sest tõsiasi on see, et piimapulbrid on üsna jälgi maitsega, ja seda võib ka meie Mia eksperdina kinnitada 😀 ). Kusjuures – kuigi mul on juba teine laps rinnaga toita, ei teadnud ma siiani päriselt, kuidas see rinnapiim tegelikult last kaitseb. Kõige lihtsam seletus on üsna loogiline: kui last on rünnanud haigustekitajad, siis enne, kui nad lapse haigeks teevad, on nad lapse kehal ja lapse ümber olemas. Ema, kes last musitab ja temaga sama õhku hingab, saab needsamad haigustekitajad endale. Täiskasvanu tugev organism aga toodab kohe nende haigustekitajate vastu antikehad. Kui ema keha on lapselt saadud haigustekitajatele antikehad tootnud, siis saab laps need rinnapiima kaudu ka endale. Nii lihtne see ongi. Ma ise olen haige umbes üks kord aastas (pean siinkohal silmas ka ilma palavikuta nohu ja köha), seega võib eeldada, et mu keha toodab antikehasid üsna effektiivselt.

Mia polnud seni kordagi põdenud ühtegi külmetushaigust, aga just sel nädalal, mil ta rinnapiima ei saanud, jäi ta esimest korda nohusse. See oli tema jaoks üsna keeruline aeg, sest nina ei lasknud õhku läbi ja pärast operatsiooni ei oska ta suu kaudu hingata.

Kuna rinnapiima uuesti tootma hakkamine ei ole lihtne protsess, siis küsisin enne Ivolt nõu, kas me oleksime valmis, et selle nimel koos vaeva näha. See tähendaks seda, et mina ripun ainult rinnapumba küljes ja kogu muu majapidamise ja laste eest oleks vastutus mõnda aega ainult tema kanda. Ivo vastas vaid, et mida iganes mina otsustan, seda on tema valmis toetama.

Neljal järgneval päeval pumpasin ma umbes iga tunni aja tagant (mitte tunniajaste vahedega, vaid iga algus oli tund aega hiljem eelmise algusest). Pumpamised kestsid keskmiselt pool tundi, aga oli ka selliseid hetki, kus lõpetasin pumpamise, viisin piima kööki, mõõtsin, panin kirja, pesin pumba ja elutuppa tagasi jõudes oli aeg juba uueks raundiks.

Algul olidki kogused 10-15 ml, aga hakkasid ÜHE milliliitri kaupa tõusma. Ma nägin edusamme – küll väga väikeseid, aga need olid olemas – seega ma teadsin, et see toimib. Ja see andis mulle jõudu ja lootust edasi tegutseda.

Hästi palju ringleb soovitusi, mida süüa või juua selleks, et rinnapiim tekiks iseenesest, aga tegelikult on kõige alus ikkagi rinna stimuleerimine. Minul käib see stimuleerimine küll vaid rinnapumbaga, sest meil ei ole beebit, kes rinda imeks, aga teistele, kes soovivad rinda anda ja beebi suudab imeda, soovitan igal juhul ka beebi sellesse protsessi kaasata. See, mida süüa või juua, võib muidugi kehale sel protsessil toeks olla ja varustada vajalike toitainetega, et mitte nõrgaks jääda, aga tegelikult tekib rinnapiim siis, kui selle järele on nõudlus. Seda nõudlust ma siis pumba abil tekitasingi. Muidugi tarvitasin ma ohtralt vett ja imetavale emale mõeldud teed, et oleks, millest seda piima toota. Samuti sõin korralikult, et keha ei jääks energia- ega toitainete puudusesse.

Täna oli esimene päev, mil Mia sai 100% rinnapiima (ja muidugi püreesid, mis on talle ette nähtud). Ma sain sellega hakkama! Usun, et ei ole palju inimesi, kes minuga koos selle üle rõõmustada oskaksid, aga ma ise olen selle saavutuse üle tohutult õnnelik!

3 thoughts on “Kas rinnapiima on võimalik uuesti tekitada?

  1. Tubli oled kallis. Mul on hea meel sind toetada kõigis sinu pingutustes Mia jaoks. No ja ehk oled oma kogemustega mõnele emale veel abiks.
    Musid sulle 😘

  2. Sa oled supertubli! Ei ole palju neid, kes sellega hakkama saaksid. Peadki uhke olema, sest see, millega Sa hakkama said, on ikka tohutu saavutus! Nagu Ivogi juba kirjutas, kindlasti on neid emasid, kellele Sa oled suureks julgustuseks. Palju palju õnne saavutuse puhul!

Lisa kommentaar

