Geneetikauuringud

Täna käisime me Miaga geneetikakeskuses. Enne tänast oli mul vaid õrn aimdus, mida ja kuidas seal uuritakse.

Koht ise asub Tõnismäel, ITK majas. Vastuvõtt oli väga meeldiv ja personaalne. Me seisime registratuuri ukse juures, oodates, kuni seal sees olevad inimesed omavahel vestlemise lõpetavad, ja olime meeldivalt üllatunud, kui järsku pöörduti meie poole nimepidi: „Tere, Kas Mia?”. Tundsime, et meid oli oodatud. Meiega tegeleti kohe ja professionaalselt, ei jäetud kuskile koridori ootama ega teadmatusse. Kõigepealt kontrolliti sealsamas registratuuris üle kontaktandmed, pärast mida saadeti meid järgmisse ruumi, kus pidime natuke aega arsti ootama. Ruumis tegeles seni meiega õde, kes ootamise ajal juba uuris Mia ja tema lähisugulaste kohta terviseandmeid – kuidas kulges rasedus, sünnitus, kas on õdesid-vendi, kuidas on nende tervised, kas vanemad põevad haigusi ja palju muud.

Üsna varsti saabus ka arst – Karit Reinson, noor naisterahvas, kes osutus ülimalt meeldivaks, sõbralikuks ja rõõmsameelseks inimeseks. Ma tõsimeeli imetlesin seda, kuidas selline noor, ilus ja elurõõmus inimene on lisaks veel nii tark ja professionaalne. Ta uuris põhjalikult meie sugupuud ja selles esinenud haigusi ning surmade põhjuseid. Uuris, mida Mia oskab ja kuidas arenenud on, ning vaatas Mia oskused ka füüsiliselt üle. Nagu kiuste ei olnud Mia seekord nõus oma pead hoidma, kui arst teda kätest püsti tõmbas. Tegelikult hoiab ta muul ajal oma pead väga kenasti ja ilma mingite probleemideta. Muidu oli arstil Mia arengu kohta ainult kiidusõnu öelda. Mia on arenenud oma vanuse kohta vaat’, et tubliminigi, kui targad raamatud ette näevad.

Kuigi Ivo suguvõsas on ühel korral esinenud huule- ja suulaelõhet, arvas arst, et meie puhul pole see siiski pärilik. Ta ütles, et kui suulõhed liiguvad edasi pärilikul teel, siis kaasneb tihti ka mingi muu geneetiline kõrvalekalle, mis avaldub kas mõne haiguse, arengu mahajäämuse või madala intelligentsina.

Kui kogu info oli põhjalikult läbi arutatud ja kirja pandud, oli aeg vereproovi anda. Veres leiduva DNA kaudu uuritakse põhjalikult igat kromosoomi jupikaupa, et saada teada, kas Mial esineb geneetilisi kõrvalekaldeid. Selgus, et verd oligi vaja vaid Mia oma, seega pääsesin ma oma suurimast õudusest – olin kartnud, et verd võetakse meilt kõigilt. Mul on nimelt väga suur vere- ja nõeltefoobia. Aga kahjuks see mind ikkagi väga ei säästnud. Protseduuride tuppa kõndides olid mu jalad nagu vatist. Ivo istus koos Miaga toolile ja mina seisin kõrval, sest ma poleks suutnud Miat süles hoida samal ajal, kui talt verd võetakse. Õde tõmbas Miale žguti käsivarrele ja palus mul tema kätt kinni hoida. Minul oli selleks hetkeks juba pilt silme ees must. Pobisesin mokaotsast, et ma ei suuda, mul on nii halb. Üritasin kuidagi pead Ivo õlale toetada, aga no ei läinud olemine paremaks. Õde nägi ära, et minust on pigem tüli kui abi, ning talutas mind käekõrval ukse taga olevale diivanile. Käskis pikali heita ja jalad käetoe peale tõsta. Seejärel läks ise tagasi protseduuride tuppa. Mõne hetke pärast möödus minust murelik koristaja, kes uuris, et äkki ta peaks mulle vett tooma. Kuna mul oli natuke häbi ka seal niimoodi pikutada, siis vastasin, et aitäh pakkumast, aga ma varsti suudan juba püsti tulla ja saan ise vett võtta. Siiski oli ta minuti pärast mu juures tagasi – veetopsiga. Ole sa tänatud, hea inimene! See vesi tegi mu enesetundega tegelikult imet.

No kuidas võib üks foobia nii suureks ja häirivaks saada, et hakkab lausa normaalset elu ja toimimist segama? Ma olen ise ka sellepärast nii õnnetu.

Homme on meil jälle kõrvaarsti juurde minek. Juba NELJAS kord. Seekord on aga tegu natuke teistsuguse protseduuriga ja ehk saame selle kõrvakuulmise osas ka natuke rohkem selgust.

 

 

Jälgi minu blogi Facebooki lehel https://www.facebook.com/mairikakirjutab

Lisa kommentaar

